سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا کم حافظه شده ام؟

آیا حس می‌کنید نمی‌توانید مانند گذشته خوب شعر حفظ کنید یا مغزتان پر باشد از شماره‌ تلفن‌های مختلف؟ شاید در گذشته برای از حفظ کردن یک شعر کافی بود یکبار آن را از رو بخوانید تا برای همیشه آن را برای خود زمزمه کنید؛ ولی حالا رمز کارت بانکی را به زحمت به خاطر می‌‌آورید. البته زیاد نگران نباشید. یکی از دلایل کم شدن حافظه می‌تواند مربوط به سبک زندگی باشد. برای مثال آنقدر شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی گوشی‌‌های همراه ارتباط برقرار کردن را آسان کرده‌اند که دیگر نیاز نیست شماره‌ تلفن‌ها را حفظ کنیم. اما مشکل اینجاست که وقتی که می‌خواهیم شماره تلفن خود را به کسی بدهیم برای لحظاتی آن را فراموش می‌کنیم. اینجاست که می‌گوییم: چقدر کم حافظه شده‌ام. 

کاهش حافظه

دلایل کاهش حافظه

تغذیه نامناسب

اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید، احتمالا با کمبود انواع ویتامین مواجه هستید. کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث کاهش حافظه شود. این ویتامین محلول در آب است و در ساختار سیستم عصبی و گلبول‌های قرمز نقش مهمی را بر عهده دارد. اگر از مکمل‌های آن بیش از اندازه استفاده کنید، بدن به طور طبیعی مقدار اضافه آن را از طریق ادرار دفع خواهد کرد. 

افسردگی 

افسردگی و بیماری های روحی از دیگر دلایلی هستند که منجر به ضعف و کاهش حافظه  در فرد می‌شوند. 

بیماری‌ها 

بروز برخی بیماری‌ها می‌توانند بر روی حافظه تاثیرگذار باشند. از جمله آنها می‌توان به پرکاری یا کم کاری غده تیروئید اشاره کرد. برای بررسی عملکرد این غده لازم است آزمایش تیروئید بدهید. این تست می‌تواند شامل آزمایش TSH ، آزمایش T3 و آزمایش  T4 باشد. 

داروها 

داروها از دیگر فاکتورهایی هستند که می‌توانند منجر به کاهش حافظه شوند. برای مثال افرادی که به پارکینسون مبتلا بوده و از داروهای مخصوص آن استفاده می‌کنند در معرض کاهش حافظه قرار دارند. 

کم خوابی

 

اگر کمبود خواب دارید، بهتر است فکری برای جبران آن کنید. چرا که کمبود خواب می‌تواند منجر به کاهش حافظه شود.