سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیماری سپسیس در کودکان چیست؟

از سپسیس به عنوان یک وضعیت کشنده و اورژانسی یاد می‌شود. در این حالت اصطلاحا گفته می‌شود عفونت خون رخ داده است. این بیماری به طور جدی می‌تواند زندگی کودکان و نوزادان را با خطر مواجه سازد. این بیماری بیشتر نوزادان نارس را درگیر می‌کند و متاسفانه باعث مرگ آنها خواهد شد. 

سپسیس در کودکان

سپسیس در کودکان چگونه رخ می‌دهد؟ 

در این بیماری سیستم ایمنی بدن بیش از حد به عفونت واکنش نشان داده و به اندام‌ها و بافت‌ها حمله می‌‌کند. این عارضه می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی بر اندام‌های حیاتی بدن مانند ریه، مغز و کلیه ها شود. 

آیا عوارض سپسیس در کودکان ماندگار است؟ 

اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود، اقدامات درمانی می‌توانند جان نوزاد را نجات دهند. معمولا نوزادان دچار عوارض بلند مدت این بیماری نخواهند شد. مگر اینکه به دنبال سپسیس بیماری‌هایی مانند مننژیت یا عفونت پرده مغز رخ دهد. این امر می‌تواند زمینه را برای اختلال در رشد کودک فراهم کند. در این حالت ریسک بروز فلج مغزی، ناشنوایی و تشنج نیز وجود خواهد داشت. 

سپسیس در کودکان چگونه تشخیص می‌شود؟ 

آزمایش خون بهترین راه برای تشخیص این بیماری است. پزشکان از آزمایش کشت خون برای بررسی وضعیت کودک استفاده خواهند کرد. در کنار آن ممکن است در برگه آزمایش با فاکتوری به نام pct نیز مواجه شوید. اما pct در آزمایش خون چیست؟ این تست به بررسی پروتئینی به نام  پروکلسیتونین  می‌پردازد. با استفاده از نتایج آن می‌توان عفونت‌های باکتریایی را از غیر باکتریایی تشخیص داد. سپسیس معمولا به دلیل وجود عفونت باکتریایی رخ می‌دهد.  از آنجا که زمان در تشخیص و درمان این بیماری در کودکان مهم است، پزشکان همزمان با حاضر شدن جواب آزمایش، درمان‌های آنتی بیوتیک را آغاز خواهند کرد. 

علائم سپسیس در کودکان چیست؟

از شایع‌ترین علائم سپسیس در کودکان می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

  • آپنه یا همان توقف تنفس
  • کاهش ضربان قلب که از آن با عنوان برادی‌کاردی نیز یاد می‌شود. 
  •  ناپایداری یا کاهش دمای بدن
  • مکیدن ضعیف
  •  زردی پوست و چشم‌ها